De term Online marketing zie je steeds vaker voorbij komen maar toch denken mensen meestal gelijk aan advertenties, wat ook zeker zo is maar toch gaat het verder dan dat.
Om het heel letterlijk te nemen is online marketing het promoten van diensten of producten via het internet. Maar het gaat toch een stuk dieper dan alleen promoten. Er zijn heel veel onderdelen die samenhangen met online marketing.
Bijvoorbeeld: Je wilt producten online gaan verkopen, dan is het belangrijk dat je een website hebt om daar je producten te kunnen verkopen. Maar je merkt dat je met alleen een website niks verkoopt, dan moet je je naamsbekendheid nog vergroten en zorgen dat je vindbaar bent. Om vindbaar te worden op Google zal je waarschijnlijk in Google Ads werken voor een advertentie bovenaan de zoekresultaten of om hoger in de organische zoekresultaten te komen. ‘
Nu verkoop je een beetje, maar nog niet genoeg om al je kosten er uit te halen. Dan maak je accounts op Facebook, Instagram en LinkedIn daarop kan je normale content plaatsen maar ook advertenties, dan ben je bezig om je naamsbekendheid te vergroten.
Dit is allemaal vanuit het oogpunt van de ondernemer maar het is ook van belang het vanuit het oogpunt van de consument te bekijken. Dan hebben we het over de customer journey vertaald in de klantreis. Een mogelijke klant komt steeds in verschillende fases met je merk aan de hand van verschillende “Touch points”.
De eerste fase is “awareness”, in deze fase maak je de klant bewust van dat jouw product bestaat, het is principe de eerste aanraking met het product. Op het moment dat dat zijn of haar aandacht heeft getrokken wil je de mogelijke koper eigenlijk nog een keer triggeren om te kopen, of dat ze je product in hun achterhoofd houden.
Dan komt de volgende fase “consideration”: hoe vaker je merk terugkomt door middel van advertenties, reviews en andere media zullen ze mogelijk overwegen om in de laatste fase aan te komen oftewel kopen. Wellicht zullen zij op je website komen, dan is het belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk is.
Zoals je nu al ziet zie je dat er heel veel onderdelen samenhangen met de term online marketing. Bijvoorbeeld:
– Webdevelopment
– Advertising
– Social media
– Content creatie
– Grafische vormgeving
Al deze onderwerpen zullen we in de aankomende blogs behandelen om een goed duidelijk beeld te geven over wat online marketing is en waarom wij dit toepassen.