Onze tips om jouw website hoger in Google te krijgen

Jouw website hoger in Google

Hoger in google komen, dat is het doel van elke ondernemer en dat is logisch. Een hogere positie in Google betekent doorgaans meer website bezoekers en dus meer potentiële klanten. Een hogere positie in de zoekmachines laat ook een stuk autoriteit en geloofwaardigheid van jouw merk. Graag geven we je hier een paar tips die je zelf kan doen om hoger in Google te komen.

Technische optimalisatie

Een goed fundament van de website zorgt voor een goede gebruikerservaring. Deze basis zorgt ervoor dat zoekmachines je website effectief kunnen crawlen en begrijpen. Als zoekmachines problemen ondervinden bij het indexeren van je site, kunnen belangrijke pagina’s mogelijk niet verschijnen in zoekresultaten. Een goede tool om jouw website goed te begrijpen is de Google search Console. Meld je jouw website hierop aan, zo krijg je inzicht in wat er goed gaat en waar je de website nog kan verbeteren.

De laadsnelheid van de website

De snelheid waarmee een website wordt geladen is één van de belangrijkere onderdelen van de website optimalisatie. Een trage website zorgt voor een slechtere gebruikerservaring, en dit kan frustrerend zijn voor de website bezoekers. Google hecht daarom veel waarde aan het snel laden van een pagina en is daarmee een belangrijke factor bij het beoordelen van websites. Via gtmetrix.com of de Google Chrome extensie Lighthouse

Zoekwoorden onderzoek

Voordat je begint met de optimalisatie van pagina’s is het belangrijk om te weten, waarop je gaat optimaliseren. Welk keyword wil je op gevonden worden, welk keyword past bij jouw doelgroep, waar liggen kansen en hoe hoog is de concurrentie.
Een paar websites die waarmee kunnen helpen zijn:

URL, titel, meta omschrijving en H1

De optimalisatie van de titel, meta description en de URL van je pagina is een essentieel onderdeel van SEO. Hoewel ze niet rechtstreeks deel uitmaken van de eigenlijke inhoud, vul je deze apart in voor elke pagina. Gebruik jouw geselecteerde keyword in de Titel van de pagina, de meta-description en in de URL.
De eerste afbeelding op de pagina is vaak de uitgelichte afbeelding (deze is ook zichtbaar in google). Het is belangrijk de gekozen keywords ook in deze afbeelding te zetten (titel en alt tag).
Elke pagina/post begint meestal met een titel. Zorg ervoor dat deze titel is gemarkeerd als H1 (dit is iets anders dan de title tag). Hierin zet je uiteraard jouw keyword.
Gebruik in de alinea die daarop volgt het keyword waarop je gevonden wilt worden in de eerste alinea van je artikel, bij voorkeur als het eerste woord, als dat natuurlijk logisch is.
De Tussenkoppen (H2 & H3) zijn voor de structuur van je content van belang en hebben meer invloed op Google dan de daadwerkelijke inhoud van de tekst. Gebruik H2, H3 en H4 om je content overzichtelijk en goed geïndexeerd te houden door zoekmachines.

Blogs

Blogs zijn onmisbaar als je nieuwe klanten wilt aantrekken. Een blog is frisse inhoud geschreven vanuit jouw expertise, speciaal gericht op jouw publiek. Zorg ervoor dat je je blog promoot via LinkedIn of sociale media om meer lezers te bereiken. In je blogs kun je slimme links plaatsen naar andere websites en naar diensten of artikelen op je eigen website. Door regelmatig te bloggen, vergroot je het vertrouwen van je publiek en creëer je ruimte om nieuwe of bestaande diensten aan te bevelen. En last but not least, blogs dragen bij aan linkbuilding, een belangrijk onderdeel dat ervoor zorgt dat je website beter presteert in Google.
Door blogs te schrijven die enigszins verwant zijn met jouw zoekwoorden, kan je deze zoekwoorden op natuurlijke wijze in je content op te nemen. Dit helpt zoekmachines de relevantie van je site te begrijpen en verbetert je positie in zoekresultaten voor specifieke zoekopdrachten.

Linkbuidling

Zoekmachines leggen de nadruk op de kwaliteit van backlinks, omdat deze fungeren als aanbevelingen van geloofwaardige bronnen. Hoogwaardige backlinks versterken de geloofwaardigheid van je site en dragen bij aan een verbeterde positie in zoekresultaten.
Niet alle backlinks zijn echter positief. Sommige kunnen schadelijk zijn voor je SEO-rangschikking. Door backlinks te ‘disavowen’ , geef je aan dat je geen verband wilt hebben met bepaalde links, waardoor je jezelf beschermt tegen eventuele negatieve invloeden op je website.
In het ergste geval kan je zelfs een penalty krijgen…

Sociale Signalen

Hoewel sociale signalen niet rechtstreeks de rangschikking beïnvloeden, houden zoekmachines rekening met sociale activiteit omdat het de betrokkenheid van gebruikers weerspiegelt en bijdraagt aan een algehele online aanwezigheid. Het is dus belangrijk om een goede social media strategie te hebben en delen op alle platformen te bevorderen.

 

Wil je hoger in Google komen, maar wil je niet zelf aan de slag… Bel ons team, wij helpen je naar een hoger positie!