We weten nu wat we willen bereiken, wie onze doelgroep is, hoe we ons product onderscheiden van de concurrentie, maar hoe gaan we de klant ervan overtuigen dat juist jouw product de juiste keuze is? Daar komt de waardepropositie bij kijken. Met de waardepropositie leggen we uit wat de unieke kenmerken zijn van jouw product, en leggen we de voordelen uit die ons product aantrekkelijk maken voor de klant. Het gaat verder dan alleen een lijstje met specificaties; het draait om het creëren van een emotionele verbinding met jouw klant. Hierbij is klantkennis dus een erg belangrijk onderdeel.
Stel je het volgende voor: een klant loopt over de markt en wil een appel kopen. Er staan drie fruitkramen naast elkaar, waarbij de marktkoopmannen proberen hun appels te verkopen. Hier is waar de kracht van de waardepropositie naar voren komt.
- De ene marktkoopman zegt: “Mijn appels zijn lokaal geteeld.”
- De tweede marktkoopman zegt: “Die van mij zijn lokaal geteeld en ook nog eens onbespoten.”
- De derde zegt: “Mijn appels zitten boordevol extra vitamines voor een gezondere levensstijl.”
Hier zie je hoe de waardepropositie een rol speelt. Het is niet alleen de beschrijving van het product, maar ook het benadrukken van de voordelen die de klant zal ervaren door voor jouw product te kiezen. Het gaat om het creëren van het gevoel dat jouw product precies is wat de klant nodig heeft, met extra voordelen die het onweerstaanbaar maken. Een sterke waardepropositie spreekt de klant emotioneel aan en zorgt ervoor dat ze voor jouw product kiezen, zelfs als er andere opties beschikbaar zijn.
in het hoofdstuk Gain Creators & Pain Relievers gaan we dieper in op hoe je jouw waardepropositie kan versterken