Kleur en beeldtaal zijn krachtige instrumenten om emoties over te brengen. Merken kiezen vaak specifieke kleuren en beelden die aansluiten bij de gewenste emotionele reactie van hun doelgroep.
Kleurpsychologie: Kleuren kunnen ons op verschillende manier beïnvloeden. Soms hebben kleuren een culturele betekening, of juist een religieuze betekenis en soms hebben kleuren vanuit de natuur al een betekenis. De keuze van kleuren kan emotionele reacties oproepen. Bijvoorbeeld:
- Rood kan passie, energie en opwinding symboliseren.
- Blauw wordt vaak geassocieerd met vertrouwen, rust en betrouwbaarheid.
- Groen kan natuur en frisheid vertegenwoordigen, en wordt soms geassocieerd met gezondheid en welzijn.
Er zijn online tal van websites te vinden die echt zijn gespecialiseerd in het gebruik van kleuren.
Beeldtaal: Afbeeldingen, foto’s en illustraties zijn krachtige manieren om emoties over te brengen. Bij het selecteren van beeldmateriaal is het belangrijk om te overwegen:
- Hoe ziet de doelgroep er uit.
- Wat wil je vertellen aan de doelgroep.
- Past het bij jouw merk.
Voorbeeld: Een merk dat gezondheid en natuurlijkheid wil benadrukken, kan kiezen voor afbeeldingen van frisse, groene landschappen met gelukkige mensen die genieten van gezonde activiteiten.
Een merk dat de kleuren goed heeft begrepen en toegepast is McDonald’s, Geel. Geel is een vrolijke kleur en staat voor optimisme. Je wordt blij van McDonald’s. De juiste kleurkeuzes, zoals het gebruik van geel door McDonald’s, wekken emoties op die een positieve impact hebben op de perceptie van het merk.
Door bewust om te gaan met kleurkeuzes en beeldmateriaal, kun je de gewenste emotionele reacties van je doelgroep stimuleren en versterken.
Consistente Emotionele Toon
Mensen zijn geneigd zich vast te houden aan een emotie die is opgewekt. Houd je in de rest van de boodschap dus vast aan deze emotie, om de betrokkenheid te behouden. Zorg voor samenhang in alle uitingen in emotie over de verschillende marketingkanalen en campagnes.
Of het nu gaat om een eenvoudige social media-post, een uitgebreide marketingcampagne of een boodschap op je website, zorg ervoor dat de emotionele toon consistent is. Het is deze consistente emotionele ervaring die een blijvende indruk achterlaat bij jouw doelgroep en een vertrouwde, herkenbare identiteit voor jouw merk creëert. Houd vast aan de emotie die passen bij jouw merkwaarden en zorg voor samenhang in alle uitingen over verschillende marketingkanalen en campagnes. Door dit te doen, bouw je niet alleen merkloyaliteit op, maar creëer je ook een langdurige emotionele connectie met jouw doelgroep.