Vandaag de dag makkelijker dan ooit om je klant te bereiken, maar moeilijker dan ooit om ze ook te raken. Er is iets ontstaan dat “media moeheid”, Ook wel Social media fatigue.
We whatsappen, snappen en instagrammen met vrienden, krijgen de ene push na de andere op onze telefoons en daarna hebben we nog een teams-meeting voor ons werk. Vanaf het moment dat je wakker wordt op bed tot het moment dat je met je partner op de bank een netflix serie aan het kijken bent en toch even op je telefoon kijkt. We krijgen de hele dag door prikkels, we zijn de hele dag verbonden.
Tussen al die prikkels door proberen bedrijven ook nog eens jouw aandacht te krijgen. Het is als schreeuwen tijdens een metal-concert.
Als je iemand wilt raken, is het als eerste belangrijk wat jou doelgroep echt motiveert, wat zijn iemands echte drijfveren, de intrinsieke motivatie.
Als je er achter kan komen wat iemands echt motivatie is, kan je refereren hier aan. Dan heb je direct iemands aandacht te pakken. In plaats van schreeuwen tijdens een metal-concert wordt het 1 op 1 praten met iemand die jouw aandacht heeft.
Nu we de aandacht hebben, kunnen we kijken of we ze kunnen helpen in hun beslissing. Elke beslissing wordt gemaakt in een soort rekensom. Conversie = Motivatie – Moeite
Hoe groter de motivatie is om een doel te bereiken, hoe meer moeite we bereid zijn om er in te steken.
Iedereen die wel eens met mij inhoudelijk over het vak heeft gesproken, heeft van mij wel eens het verhaal van de rode hamer voorbij horen komen. Zo niet, de strekking is dat 80% van de beslissingen die genomen worden uit intuïtie, we hebben het vermogen niet meer om alle beslissingen te overwegen.
De alom bekende marketing trucs, zoals urgentie creëren werken nog steeds heel erg goed. Maar met de volgende tips ga je echt een verschil maken.
Social proof: Hier werkt social media erg goed in, laat zien dat de klant niet de eerste is. Denk bijvoorbeeld aan likes op pagina’s en posts, klantcases, reviews etc.
Eén optie is geen keuze: Als je maar één call-to-action knop op een pagina hebt staan, kan dit een drempel zijn die net te hoog is voor de nieuwe klant. Je kan er altijd een linkje onder zetten met “of vraag meer informatie aan”.
Design: Een goed design kan je helpen met kleine trucjes om de aandacht op een pagina te brengen naar waar jij hem wilt hebben.
Krachttermen: Zet kracht achter je boodschap door gebruik te maken van krachttermen. “Het is een groot succes” , “Populair bij onze klanten” etc.
Neem onzekerheid weg: Vaak weet je zelf ook wel waar de pijnpunten/frustraties liggen bij je klanten. Gebruik actief in de jouw teksten “pain releivers”. Bijvoorbeeld: Actie-radius van een elektrische auto is niet groot -> Groot netwerk aan snellaadstations door heel Europa.
We zijn allereerst letterlijk de straat opgegaan om onze doelgroep te vinden en te spreken. We hebben portretten van ze gemaakt om hun dromen op papier te zetten en inzichtelijk te maken waar hun uitdagingen lagen. Daarmee is op de website een heel goed gevoel te krijgen van de mogelijkheden die De Opstartfabriek biedt en de kansen die er liggen voor de potentiële klanten.
In tegenstelling tot andere vacaturewebsites hebben wij ons daarna vooral gericht op sociale media en hebben we daar grote resultaten bereikt.
Studentenhuisvesting is in veel steden een grote uitdaging. Het bereiken van de studenten zelf is niet het grootste probleem, maar hoe profileer je jezelf tussen louche huisjesmelkers en commerciële verhuurders.
Voor woonstichting de Key hebben we een campagne ontwikkeld die betrouwbaarheid uit moest stralen zonder saai te worden.
Ebicus levert al ruim 20 jaar haar CRM-diensten aan zowel grote Enterprise klanten als MKB-ers.
Met ikwilsalesforce.nu bereiken ze een hele specifieke doelgroep met een specifieke dienst. Voor elke doelgroep die zij aan willen spreken zijn er nieuwe persona’s nodig en nieuwe campagnes.