De Opstartfabriek is een initiatief van drie partijen met jarenlange ervaring op het gebied van loopbaancoaching, ondernemersadvies en diensteninnovatie. Zij hebben hun expertise gecombineerd in een vernieuwend product dat werkzoekenden begeleidt naar banen waar sowieso behoefte is aan hun kennis en achtergrond.
Voor de opstartfabriek hebben wij een bijzondere opdracht mogen doen. Dit bedrijf biedt o.a. opleidingstrajecten aan voor de doelgroep 50+ om werkloosheid onder deze specifieke doelgroep terug te dringen. Met name in de Rotterdamse regio waar we heel actief zijn geweest voor hen is de werkloosheid nog hoog en is er veel werk te verzetten, zo bleek.
Het ontwikkelen van persoonlijk ondernemerschap, maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel en innovatieve creativiteit is de winnende combinatie om lokale groei van de arbeidsmarkt te realiseren in een globaliserende wereld.
Die uitdaging hebben we met beide handen aangepakt. Ons doel was om mensen hun doel te laten najagen. Iemand die al jaren accountmanager is, maar toch liever patissier wil zijn, of een secretaresse die dolgraag haar eigen nagelstudio wil opbouwen, voor iedereen is een plek gerealiseerd bij De Opstartfabriek.
We zijn allereerst letterlijk de straat opgegaan om onze doelgroep te vinden en te spreken. We hebben portretten van ze gemaakt om hun dromen op papier te zetten en inzichtelijk te maken waar hun uitdagingen lagen. Daarmee is op de website een heel goed gevoel te krijgen van de mogelijkheden die De Opstartfabriek biedt en de kansen die er liggen voor de potentiële klanten.
In tegenstelling tot andere vacaturewebsites hebben wij ons daarna vooral gericht op sociale media en hebben we daar grote resultaten bereikt. Juist social media heeft voor ons geweldig gewerkt om de doelgroep aan te spreken en überhaupt te vinden. De reacties waren massaal naar aanleiding van onze campagne en De Opstartfabriek heeft dan ook heel veel nieuwe mensen aan een baan kunnen helpen en dromen kunnen verwezenlijken. En wij zijn ontzettend trots dat we daaraan een belangrijke bijdrage hebben kunnen leveren!
Het resultaat:
Het doel-aantal inschrijvingen van de informatieseminars werd ruim overschreven.
De conversie uit de informatieseminars steeg van 35% naar 70 tot 90%, waarbij uit eigen analyse bleek dat de deelnemers aan het coachingstraject een hogere motivatie en groter slagingspercentage had dan de deelnemers die via eigen werving waren gekomen.”