Fake Facebook-likes

Steeds vaker hoor ik klachten over facebook gesponsorde berichten. Er zijn teveel likes die komen uit regio’s waar niet geadverteerd wordt, zoals Pakistan of Ivoorkust. Maar waarom is dit erg en hoe komt dit nu?

Fake Likes op echte advertenties

Het gaat hier niet om advertenties waar door een derde partij likes op zijn gekocht of iets in die richting. Dat dit niet werkt mag duidelijk zijn. Maar het gaat om legit advertenties (dus er wordt alleen aan facebook betaald) die likes krijgen waarvan je weet dat ze fake zijn.

Het vreemde hiervan is dat op het eerste gezicht niemand hier beter van wordt, er is uiteindelijk niet voor betaald.

Maar waarom doen ze dat dan? Probleem is dat er zoveel likes worden creëren door deze ‘like farms’ dat ze dit moeten zien te verbergen voor de algoritmes van facebook. Het zou namelijk teveel opvallen als een groep mensen allemaal een advertentie likes in bijvoorbeeld Amerika en verder niets in in dat land. Om daarna met dezelfde groep mensen een advertentie in Nederland te liken en verder niets.


likes alleen vanuit egypte naar Amerika zou opvallen

Dus om dit te verbergen worden er over de hele wereld random advertenties geliked die niet direct op zouden vallen voor facebook.


vanuit Egypte naar de wereld wat minder

Ja, dus??

Er zijn hier 2 problemen mee.

  1. De betrouwbaarheid richting je echte fans gaat achteruit.
  2. En erger nog, omdat je likes hebt van mensen die eigenlijk geen zak geven om jouw bedrijf en facebookpagina gaat de interactie met je post verhoudingsgewijs achteruit.

En als je betrouwbaarheid en interactie achteruit gaat wordt je organische bereik minder. Blijkbaar (volgens de Facebook-algoritmes) post je dingen op je pagina die mensen niet leuk vinden, dus wordt je Edgerank lager. Met als gevolg dat steeds minder ‘fans’ jouw berichten zullen zien en liken.

Volgens Facebook

Volgens de uitleg op de helpfora van facebook kan een buitenlandse like komen doordat een fan (met vrienden in Afrika) jouw advertentie heeft geliked en dat deze daarom in de tijdlijn is gekomen van iemand uit Ivoorkust. Wat op zijn zachtst gezegd hoogst onwaarschijnlijk is (ik bedoel, een lokale ondernemer, wereldberoemd in Alkmaar, heeft 34 likes waarvan 32 uit de Ivoorkust).

Maar facebook kan moeilijk toegeven dat er een soort fraude is, dat zou betekenen dat adverteerders al jaren betalen voor interacties die niets waard zijn.

En Nu?

Zet in ieder geval de Doelgroep-taal op Nederlands. Dat voorkomt dat je snel je ‘Ivoriaans’ moet gaan bijschaven.