Marketing in crisistijd

Marketing in crisistijd

Dat we met z’n allen in een crisis zijn beland is wel duidelijk en wanneer en hoe deze crisis zal eindigen is nog erg onduidelijk. Een crisis van zo’n omvang hebben wij nog nooit meegemaakt, dus ervaring leert ons niet zo heel veel. Wat we wel zeker weten is dat het sentiment rondom de crisis al aan het veranderen is en dat we over een paar maanden waarschijnlijk in het ‘nieuwe normaal’ leven.

Klant verandert

Ondanks dat COVID-19 voorbij gaat zullen de sporen van deze crisis voelbaar en zichtbaar blijven en zoals na elke crisis zal de klant zijn of haar koopgedrag hebben veranderd. Ons onderbewuste brein is namelijk de afgelopen periode vooral gevoed met angsttriggers en dit resulteert in behoefte aan zekerheid en controle.

Ook zien we enorme verschuivingen van de consument van offline naar online. Of het nu gaat om werken op afstand of shoppen via online kanalen, de consument digitaliseert in een nog sneller tempo.

Verandering in consumentengedrag betekent niet dat er niet meer geconsumeerd gaat worden. Consumenten blijven hun geld besteden, misschien niet op het niveau van vorige maanden, maar waarschijnlijk op het niveau van 2015.

Kansen in de crisis

Maar waar een economie stagneert, bieden kansen zich altijd aan. Wanneer andere ondernemers een pas op de plaats maken is het makkelijker om terrein op ze te winnen. Een oud spreekwoord gaat namelijk gewoon nog op “uit het oog, uit het hart”.

Op korte termijn besparen op de marketing uitgaven, betekent dat u de concurrent de ruimte geeft om de plaats in te nemen. Des te meer moeite en geld het straks kost om weer terug op dezelfde positie te komen.

Onderhoudt dus de relatie met je eigen klanten en kom in beeld bij de klanten van je concurrent.  Juist met de digitale mogelijkheden van nu is dit nog makkelijker geworden. De consument stelt nu haar prioriteiten bij en zal kiezen voor  een, in haar ogen, vertrouwd merk. Merken die  lang afwezig zijn zullen de plek in het hoofd en hart verliezen. (bron: the boston cosulting group).

Context is alles

Angst en hoop zijn hele sterke emoties, houd daar in de uitingen rekening mee. Bied hoop en vertrouwen, deze emotie koppelt een klant graag aan uw merk. Dit is een mooie tijd om aan een merk te bouwen waar de concurrent stil is.

Onze marketingstrategen zitten klaar om, samen met u, in een gratis sessie op papier te zetten hoe uw propositie er uit kan zien.